pátek 8. února 2013

Státní peníze?



Komu je užitečný státně-centralistický monopol na výrobu peněz?


Touto problematikou se zabýval nositel Nobelovy ceny za ekonomii

Friedrich August von Hayek

ve svém spise:


SOUKROMÉ PENÍZE:
Potřebujeme centrální banku?

Trvalé zneužívání vládního monopolu

... Při studiu historie peněz není možné se nepodivit nad tím, že lidé
existenci státního peněžního monopolu po celých 2000 let snášeli, i
když byl neustále zneužíván k jejich vykořisťování a okrádání. Vysvětlení
lze najít pouze v existenci mýtu, který se v lidském povědomí
zakořenil natolik pevně, že dokonce ani profesionální studenti
tohoto tématu (po dlouhou dobu včetně autora tohoto textu) jej
nezpochybňovali. V okamžiku, kdy zpochybníme platnost této
zakořeněné doktríny, však objevíme chatrnost jejích základů.
Nemůžeme detailně popisovat zločinné aktivity vládců při monopolizaci
peněz již od dob řeckého filosofa Diogéna, o kterém je
známo, že již ve 4. století př. n. l. označil peníze za hříčku v rukou
politiků. Od dob římské říše až do 17. století, kdy se začaly objevovat
papírové peníze ve větším měřítku, je historie ražby téměř
nepřetržitým příběhem znehodnocování a postupného snižování
obsahu drahých kovů v mincích a odpovídajícího zvyšování cen všech
ko-modit.

Historie je dlouhým příběhem inflací způsobených vládami

Nikdo ještě nenapsal úplnou historii tohoto vývoje. Byla by to
jistě velmi monotónní a depresivní četba, ale myslím si, že není
vůbec přehnané říci, že historie je dlouhým příběhem inflací, a to
obvykle inflací řízených vládami a ve prospěch vlád, i když podobný
efekt měly například i nálezy zlata a stříbra v 16. století. Historiko-
vé se znovu a znovu pokoušejí ospravedlnit inflaci tvrzením, že
umožňuje dlouhá období rychlého ekonomického rozvoje. Vymysleli
dokonce množství inflacionistických teorií dějin, které však
jednoznačně vyvrátil další historický vývoj: ceny v Anglii a ve
Spojených státech byly na konci období jejich nejrychlejšího
rozvoje téměř na stejné úrovni jako dvě století předtím. Bohužel
neustále se opakující mylné teorie jsou naprosto rezistentní vůči
výsledkům předchozích debat a důkazů.

Místní a dočasné deflace raného středověku

Raný středověk může snad být obrazem období, kdy deflace přispěla
k ekonomickému poklesu celé Evropy. Ale ani to není jisté.
Spíše se zdá, že celkově se snižující objem obchodu vedl ke snížení
množství peněz v oběhu, a nikoli naopak. Nalézáme příliš mnoho
stížností na všeobecnou drahotu a na zhoršení kvality mincí, než
abychom akceptovali deflaci jako širší než lokální fenomén, příznačný
pro oblasti, kde války a migrace zničily trhy a kde se peněžní
ekonomika smršťovala, jak lidé ukrývali své poklady. Ale v místech,
kde se obchod rychle vzpamatoval, například v severní Itálii, se zdá,
jako by všichni místní vládci náhle začali soutěžit ve znehodnocování
mincí. Přes některé neúspěšné pokusy obchodníků nabízet lepší
prostředek směny trval tento proces po několik následujících
století, až Itálie získala pověst země s nejhoršími penězi a nejlepšími
měnovými teoretiky.Ale ačkoliv jak teologové, tak právníci podobné
praktiky zavrhovali, nikdy se nepodařilo jim zabránit, až do doby, kdy zavedení
papírových peněz poskytlo vládám mnohem levnější metodu jak lidi
okrádat. V úsilí vnutit lidem špatné peníze se vlády samozřejmě
nevyhýbaly ani těm nejkrutějším opatřením. Podívejme se do historie
na to, jaké tresty mohly člověka postihnout za pouhé odmítnutí
akceptovat oficiální peníze: „Od Marca Pola víme, že ve 13. století
bylo odmítnutí císařských papírových peněz podle čínského práva
trestáno smrtí. Dvacet let v okovech a v některých případech i
smrt, to byly tresty za odmítnutí francouzských asignátů. Rané
anglické právo trestalo odmítnutí akceptovat vládní peníze jako
crimen lese majestatis. V dobách americké revoluce bylo odmítnutí kontinentálních
bankovek trestáno jako akt nepřátelství a v ně-kterých
případech mohlo znamenat zánik dluhu.“


Absolutismus potlačil snahy obchodníků o vytvoření stabilních peněz

Některé z prvních bank v Amsterdamu či na jiných místech byly
založeny proto, aby zajistily obchodníkům stabilní peníze, nicméně
růst absolutismu brzy potlačil jakékoli snahy o vytvoření nevládní
měny. Místo toho podporoval rozvoj bank, které emitovaly bankovky
v denominacích odpovídajících oficiálním vládním penězům. Dokonce
ještě lépe než při popisu historie kovových peněz zde můžeme
načrtnout, jak podobný vývoj otevřel dveře k novým způsobům
zneužití státní moci.
Čína se údajně po špatných zkušenostech s papírovými penězi
pokusila jejich používání jednou provždy zakázat (samozřejmě
neúspěšně), a to ještě předtím, než je Evropané vůbec objevili.
Jakmile evropské vlády jednou objevily tuto možnost, začaly nemilosrdně
využívat této příležitosti, ne proto, aby poskytly obyvatelstvu
dobré peníze, nýbrž proto, aby získaly pokud možno co nejvíce
příjmů. Od roku 1694, kdy britská vláda prodala Bank of England
omezený monopol na emisi bankovek, si většina vlád kladla za hlavní
cíl uchránit svou moc nad penězi, původně vyjádřenou jako právo
ražby, před skutečně nezávislými bankami. Víra ve zlatý standard a
představa, že jeho udržení je věcí prestiže, zatímco odstoupení od
zlatého standardu by znamenalo národní potupu, byly účinným
nástrojem omezení vládní moci nad penězi. Zlatý standard poskytl
světu velmi dlouhé období – 200 a možná i více let – relativní stability,
během kterého se mohla rozvinout moderní průmyslová společnost,
i když trpěla periodickými krizemi. Ale jakmile vlády přibližně
ve dvacátých letech 20. století pochopily, že směnitelnost ve zlato
je pouhou metodou řízení množství peněz, které je reálným faktorem
ovlivňujícím jejich hodnotu, začaly se proti tomuto disciplinujícímu
prvku aktivně bránit a peníze se staly, více než kdykoliv předtím,
hříčkou v rukou politiků. Pouze několik předních mocností dokázalo
na jistou dobu zajistit přijatelnou měnovou stabilitu a tyto mocnosti
ji přenesly také do svých koloniálních říší. Východní Evropa a Jižní
Amerika ale dlouhodobou měnovou stabilitu nikdy nezažily.
Vlády své moci nikdy nevyužily k dlouhodobému poskytování přijatelně
kvalitních peněz a nikdy se dlouhodobě nezdržely jejich
hrubého zneužívání (výjimkou je období, kdy vládní disciplínu zajišťoval
zlatý standard). Dnes však můžeme odmítnout dále tolerovat
vládní nezodpovědnost, protože víme, že množství peněz v oběhu je
možné řídit a tím bránit významným fluktuacím v jejich kupní síle.
Ačkoliv máme všechny důvody nedůvěřovat vládě, která není vázána
zlatým standardem či obdobným uspořádáním, není sebemenší důvod
pochybovat, že soukromé podnikání v oblasti emise peněz – závislé
na úspěšnosti snah udržet hodnotu soukromě emitovaných peněz –
zajistí dlouhodobě stabilní prostředek směny. Než ukážeme, jak by
takový systém mohl fungovat, musíme objasnit a vyvrátit dva
předsudky, které pravděpodobně vytvářejí podhoubí, z něhož
vyrůstají námitky proti odstátnění peněz.

Záhada zákonného platidla

Prvním předsudkem je koncept „zákonného platidla“. Pro naše
účely nemá příliš velký význam, ale je často využíván k vysvětlení
nebo k ospravedlnění vládního monopolu emise peněz. První vzrušené
reakce na náš návrh budou znít asi následovně: „Ale vždyť zde musí
být nějaký zákonný prostředek směny.“ Jako by tato představa
dokazovala nutnost existence univerzálních, vládou emitovaných
peněz, které jsou považovány za nezbytné pro každodenní chod
hospodářství. Ve svém striktně právním významu neznamená „zákonné platid-lo“
nic víc, než že věřitel nemůže odmítnout přijmout plnění dluhu ve
vládou emitovaných penězích. Přitom je příznačné, že tento termín
nemá v anglickém právu oficiální definici. V jiných zemích to
jednoduše znamená, že prostředkem vyrovnávání dluhů mohou být
buďto vládou emitované peníze, nebo takové aktivum, o kterém
rozhodne soud. Pokud vláda vlastní monopol na emisi peněz a využívá
jej k zavedení jednotných peněz, musí mít pravděpodobně také
sílu říci, jakými prostředky mohou být spláceny dluhy denominované
v jejích penězích. Ale to neznamená, že všechny peníze musí být
zákonným platidlem, ani to, že všechny prostředky, kterým právo
propůjčí atributy zákonného platidla, musí být peníze (existují
historické příklady, kdy byli věřitelé donuceni soudním rozhodnutím
akceptovat jako vyrovnání dluhu místo peněz takové komodity jako
tabák, který může být těžko označen za peníze).


Pověra vyvrácena spontánními penězi


Pojem „zákonné platidlo“ je ve všeobecném povědomí obestřen
mlhavými představami, v nichž tento koncept splývá s požadavkem,
aby stát emitoval peníze. Tato stále přežívající středověká idea
znamená, že stát uděluje penězům hodnotu, kterou by jinak neměly.
Toto je pravdou pouze ve velice omezeném rozsahu – v případě, že
nás vláda přinutí akceptovat jako peníze něco jiného, než jsme si
dojednali. V tomto smyslu to pro dlužníka znamená stejnou hodnotu
jako původní předmět smlouvy. Ale pověra, že je nutné, aby stát
deklaroval, co jsou to peníze, jako kdyby peníze vytvářel a ony bez
něj nemohly existovat, se pravděpodobně vyvinula z naivní víry, že
takový prostředek jako peníze musel být „vynalezen“ nějakým
geniálním vynálezcem. Tato víra byla naprosto překonána porozuměním
procesu spontánního vytváření takových nezamýšlených institucí
v procesu společenské evoluce, jejichž nejlepším příkladem
jsou právě peníze (stejně jako právo, jazyk, morálka a další). Tím, že
byla středověká doktrína o valor impositus v tomto století znovu
oživena velmi obdivovaným německým profesorem Knappem, připravila
půdu pro politiku, která vedla v roce 1923 ke znehodnocení
německé marky na 1/1.000.000.000.000 její původní hodnoty!

Soukromé peníze jsou preferovány


Zajisté mohou existovat, a také existovaly, bez vládního přičinění
velmi kvalitní peníze, i když zřídkakdy měly možnost existovat delší
dobu. (Příležitostné pokusy některých správních autorit obchodních
center nabízet peníze se stabilním obsahem vzácných kovů, jakým bylo
ustavení Bank of Amsterdam, byly po dosti dlouhou dobu úspěšné a takové
peníze byly používány daleko za národními hranicemi. Ale dokonce i těchto
případech správní autority dříve nebo později zneužívaly svého
kvazimonopolního postavení. Bank of Amsterdam byla státní agenturou,
jejíchž služeb museli lidé v určitých případech využívat a jejíž
peníze byly výlučným zákonným platidlem při platbách přesahujících
určitou hodnotu. Stejně tak nebyla dostupná pro běžné malé transakce
nebo místní obchody za hranicemi města. To samé zhruba platí pro
podobné experimenty v Benátkách, Janově, Hamburku a Norimberku. )
Nicméně si musíme vzít ponaučení ze zprávy holandského
autora, jenž před mnoha sty lety popsal papírové peníze v Číně (v této
části světa byly již tehdy běžným platidlem). Právě proto, že nebyly
zákonným platidlem a ani středem státního zájmu, byly všeobecně
akceptovány jako peníze. Vládám vděčíme za to, že na území
národních států je v současnosti akceptován pouze jeden druh
peněz. Ale zda je toto uspořádání vhodné, či zda by lidé nemohli
(pokud by pochopili veškeré vyplývající výhody) získat mnohem
kvalitnější peníze bez veškerého rozruchu kolem zákonného platidla,
zůstává stále otevřenou otázkou. Navíc není nutné, aby „legální
prostředek směny“ (gesetzliches Zahlungsmittel) byl specificky vy-tvářen
zákonem. Plně postačí, když zákon soudu umožní rozhodnout, jakými
penězi má být uhrazen dluh v každém konkrétním případě.
Podstata problému byla velmi jasně vysvětlena již před 80 lety
vynikajícím obráncem liberální hospodářské politiky, právníkem,
statistikem a vysokým státním úředníkem Lordem Farrerem. V práci
z roku 1895 napsal, že pokud národy

neudělají nic jiného, než že stanoví zákonným prostředkem směny určitou standardizovanou
jednotku hodnoty,( kterou přijaly), pak není potřeba ani důvod přijímat jakýkoli
zvláštní zákon o zákonném platidle. Běžné obchodní právo je plně dostačující a není
nutné zákonem dávat určité formě peněz nějakou speciální funkci. Přijali jsme zlatý
sovereign jako obchodní jednotku nebo standard hodnoty. Pokud slíbím zaplatit 100
sovereignů, pak není třeba žádného zákona o měně či zákonném platidle k tomu, aby
mi sdělil, že jsem zavázán zaplatit tuto částku a nemohu dluh uhradit jiným způsobem.“

Farrer uzavírá, poté co prozkoumal některé typické projevy koncepce
zákonného platidla, že

pokud se podíváme na příklady uvedené výše či na používání a zneužívání zákona ozákonném platidle, kromě posledního případu (tj. podpůrné mince) uvidíme, že je jimspolečná jedna charakteristika – právo ve všech případech umožňuje, aby dlužník zaplatila věři-tel byl nucen přijmout jako úhradu dluhu něco jiného, než předpo-kládala jejichsmlouva. Ve skutečnosti se jedná o vynucenou a nepři-rozenou konstrukci uvalenou najednání jednotlivců z pozice síly.“

K tomu o několik řádek dále dodává, že „jakýkoli zákon o zákonném
platidle je ze své podstaty podezřelý“.

Zákonné platidlo vytváří nejistotu


Je skutečně pravdou, že ustanovení zákonného platidla je jednoduše
způsobem, jak donutit lidi, aby akceptovali jako splnění kontraktu
něco, co v době, kdy uzavírali smlouvu, vůbec přijmout
nezamýšleli. Tím se za jistých podmínek stává faktorem, který
zesiluje nejistotu lidského jednání a obsahuje, jak také poznamenal
Lord Farrer v témže kontextu,

umělou konstrukci smluv, které by jednotlivé smluvní strany nikdy neuzavřely, pokudby k tomu nebyly přinuceny arbitrárním zákonem, který nahrazuje svobodné uzavíránídobrovolných kontraktů stanovením jejich náležitostí z pozice práva.“

Všechno toto je velmi dobře ilustrováno historií, kdy se výraz
zákonné platidlo“ velice rozšířil a začal být používán jako definice
peněz. V notoricky známých „sporech o zákonné platidlo“, které byly
projednávány před Nejvyšším soudem Spojených států v období po
občanské válce, bylo hlavním předmětem sporu, zda věřitel musí
akceptovat splacení starých dluhů v dolarech, přestože jejich
hodnota se od dob poskytnutí úvěru velmi snížila. Stejný problém
vyvstal dokonce ještě s větší naléhavostí ke konci velkých evropských
inflací, které následovaly po 1. světové válce. Dokonce i v
extrémním případě německé marky byl princip „marka je marka“
dodržen až do samého závěru, ačkoli později byla přijata některá
opatření ke snížení ztrát těch nejvíce postižených. ...

… možná východiska:

1. Vládní peněžní monopol musí být odstraněn v zájmu zamezení
opakovaným výbuchům inflace a deflace, které se zvláště během
posledních šedesáti let velmi zvýraznily.

2. Zrušení tohoto monopolu je i lékem na mnohem hlubší nemoc
připisovanou kapitalismu – na cyklicky se opakující hospodářské krize
a období vysoké nezaměstnanosti.

3. Peněžní monopol také zbavil vládu povinnosti udržovat rovnováhu
výdajů s příjmy a uspíšil tím výrazný nárůst vládních výdajů v posledních
30 letech.

4. Zrušení peněžního monopolu by vládě v podstatě znemožnilo omezovat
mezinárodní pohyb lidí, peněz a kapitálu, čímž by byla zajištěna
možnost odchodu všem, kdo jsou vystaveni útlaku.

5. Následující čtyři defekty – inflace, nestabilita, nedisciplinovanost
státních výdajů a hospodářský nacionalismus – mají společný původ
a společný lék: nahrazení vládního monopolu v nabídce peněz konkurencí
mezi soukromými emitenty, kteří, aby si udrželi důvěru veřejnosti,
budou omezovat množství své emise papírových peněz a tím
budou udržovat jejich hodnotu. Tento systém lze nazvat „soukromými
penězi“.

6. Peníze nemusí být „vytvářeny“ vládními ustanoveními o zákonném
platidle: stejně jako právo, jazyk a morálka mohou vzniknout spontánně.
Takové „soukromé“ peníze byly často preferovány před vládními
penězi, ale vlády je obvykle brzy potlačily.

7. Pokud jsou peníze řízeny vládou, je přes všechny své nedokonalosti
jediným přijatelným stabilním systémem zlatý standard. Je ovšem
mnohem lepší peníze z rukou vlády úplně vyjmout.

8. Ve světě ovládaném tlaky organizovaných zájmových skupin se při
poskytování institucí, které žádáme, nemůžeme spoléhat na dobromyslnost,
inteligenci a porozumění, ale pouze na ryzí vlastní zájem.
Jasnozřivost a moudrost A. Smithe je dodnes platná a nepřekonaná.

9. Můj návrh není nějakou malou technickou nuancí v oblasti financí,
ale klíčovou reformou, která může rozhodnout o osudu svobodné
civilizace.

10. Naléhavost zavedení konkurence v měnové oblasti je třeba veřejnosti
vysvětlovat prostřednictvím hnutí za měnovou svobodu srovnatelného
s hnutím za svobodu obchodu z 19. století.
zdroj - F. A. Hayek

Soukromé peníze


Žádné komentáře: